כיצד מתבצעים איטום או זיפות

איטום גגות יכול להתבצע באמצעות מגוון חומרים. לדוגמה, חומרים אקריליים. חומרים אלו ניתן למרוח או להתיז. כמו חומרי האיטום הפוליאורתינים, הם שייכים למשפחת הפלסטיק ועשויים מנפט גולמי. המולקולות המורכבות והחזקות, פולימרים, מאפיינים חומר זה. כיוון שחומרים אלו נוטים להיפגע יותר לעומת חומרים אחרים, כדאי לאטום גגות איתם רק כאשר לא מתכננים להתקין צלחות לווין, מזגנים, דוודים וכדומה.

הזפת החמה משמשת רבות לאיטום גגות, ומכאן המושג "זיפות גגות". ישנן כמה שיטות לזיפות גגות, ובכולן יש שימוש בהלבנה לאחר הזיפות. תפקיד ההלבנה הוא לשמור על איכות האיטום. שכבת הסיד הלבנה בעצם מונעת מקרני השמש להגיע ישירות אל שכבת הזפת ולהמיס אותה. את ההלבנה יש לבצע פעם בשנה, לאחר ימות הגשמים. קרני השמש נשברות בעקבות לובנו של הגג, וכך, בימים בהם החום עולה, הטמפרטורה במבנה מווסתת מעט.  

בבחירת חומרים להלבנה, כמו גם בבחירת כל החומרים המשמשים לאיטום ולבידוד, יש להתמקד באיכות החומר ובעמידותו לנוזלים, ולא להתרכז רק בקריטריון העלות, כדי שלא יצא שכרכם בהפסדכם.

כאשר מבצעים עבודת איטום גגות, לא מעוניינים לחזור בשנית על הפרוצדורה בזמן הקרוב… רוצים שהעבודה תחזיק מעמד לאורך שנים. מלבד הצורך בעבודה מקצועית, חשוב שלא להשתמש בחומרים ממשפחות חומרים שונות. למרות שהעבודה תיראה יפה לעין, היא עלולה שלא לעמוד במבחן המציאות ומול הגשמים, אף אלו הארצישראליים המועטים, ולהיות לכישלון. חבל מאד יהיה להגיע לשלב בו יש להסיר את שכבות האיטום מהגג במטרה לתקנה.

כעת נרחיב מעט על זיפות גגות
איטום גגות באמצעות זפת חמה הינה השיטה המסורתית לביצוע איטום. לעיתים השימוש בה נובע לאו דווקא מכך שהשיטה מועדפת יותר משיטות אחרות עבור התשתית המדוברת, אלא משום שהדיירים דורשים להשתמש בשיטה הוותיקה והמקובלת. האמת היא, שהזפת החמה מתאימה ביותר לגגות בטון, כמו גם למרפסות, ליסודות בנייה ולמשטחי בטון אחרים.

את הזיפות ניתן לבצע באחת משלוש שיטות. הרגילה- כוללת מריחת הזפת המחוממת על השטח המדובר.
השניה- "רשת אינטרגלס". רשתות העשויות גם הן מזפת נפרשות על פני כל הגג ומספקות הגנה הרמטית. לפי מידת האיטום הרצויה, כך כמות הרשתות המעורבות באטימה. לדוגמה, במקומות האוגרים שלוליות ניתן להוסיף רשתות.
השיטה השלישית, "יריעות פיברגלס". שיטה זו משלבת 2 שכבות יריעות בד ומטרתה לבודד עוד יותר את הגג, מעבר לשיטה הרגילה. מתחת השכבות- וכן ביניהן- מניחים את חומרי האיטום ואת הזפת.

ניתן לקנות "פריימר" (שכבת יסוד) עם כמעט כל חומרי האיטום. שכבות אלו מכונות גם "חומר בסיס" או "שכבת קישור". מטרתה, לסייע בהיצמדות החומרים במקרים בו אוטמים את הגג בחומר שאיננו מאותה משפחת חומרים כמו תשתית הגג עצמה.

לקבלת תשתית חסינה במיוחד לאורך שנים רבות, כדאי לבצע את האיטום בזפת ביטומן 75/25 , בערך 1.5 ק"ג לכל מ"ר, ואח"כ להוסיף יריעות ביטומניות. הביטומן הוא חומר תרמופלסטי. כלומר, מוצר לוואי בתהליך זיקוק נפט. כיוון שאין לו UV כנגד חדירת קרני השמש, יש להוסיף עליו שכבת הלבנה שתמנע המסת הזפת בחום היום.

Rate this post